fredag 19 oktober 2018

Vad gör jag om dagarna?

Jag hade hoppats på att kunna berätta vad jag gör om dagarna men mycket är inte fullt så visuellt än. 

Jag har lämnat ekorrhjulet och börjat studera på Mälardalens högskola och ska om tre år ha en kandidatexamen i ’Informations design’ med inriktning ’Rumslig gestaltning’. 

Vartefter tänkte jag lägga upp lite av mina arbeten och vad vi pysslar med i plugget. Min första kurs som bestod i en introduktion av programmet skulle resultera i ett ekologiskt koncept, en liten modell och en rapport. 

Jag utgick från Svensk Fadtighetsförmedlings årliga "Trendrapport" som är en enkät som årligen besvaras av ca 2500 svenskar mellan 16-75 år om hur deras drömboende skulle se ut. För att inte tråka ut dig som läsare kan jag bara kort beskriva att mer än hälften vill bo på landet men få tar steget. Jag började då fråga människor varför och "bekvämlighet" och "infrastruktur" dök upp som svar. Man vill ha folk nära sig men inte bo i kollektiv. Man vill vara miljövänlig men inte offra så mycket av sin privata tid åt miljön. 

Mitt idé var då att bygga en variant av kollektivboende med integritet. Kortfattat: 

Tre huskroppar med tre olika boenden i varje huskropp. Varje läghenhet(om man vill kalla det, det) med ett separat kök och badrum. Vidare förbinds huskropparna med glasgångar och möts i en stor gemsamhetsyta som kan liknas vid ett stort orangeri. Där finns ytterligare kök, rekreationsytor och möjlighet att stänga av ytor för att tex kunna sitta och arbeta etc. Jag ser framför mig att man som tex konstnär, fotograf, bloggare etc skulle kunna nyttja det faktum att man har en inglasad yta med ljusinsläpp från flera håll. Den yttersta tanken är att kunna hjälpa vissa yrkesgrupper att kunna jobba mer hemifrån som tex normalt sätt skulle behövt hyra in sig i studios etc. Mellan gångarna bildas sedan atrium där man kan öppna upp mellan ute och inne. I gångarna och själva atriumdelarna ska det finnas utrymme för odling. Jag har filat på hur gångarna sedan är sammankopplade till carportar, har utrymme för kapprum etc men ska inte tråka ut er med detaljer. 

Projektet är cituerat en bit ute på landsbygden och tanken är att kunna tex hålla lite djur. Personligen skulle jag själv vilja ha höns där jag idag bor men väljer bort det pga att jag blir låst. Skulle jag dock bo såhär med 9 andra så skulle det ju inte vara ett större problem, då man hjälps åt.

Jag har tänkt lite som ett tidigare generationsboende men i en annan tappning. Man behöver inte bo med sina föräldrar och morföräldrar på samma gård. Det kan likaväl vara vänner som vill ha samma livsstil. 

Jag ska inte bli för långrandig gällande detta projekt utan istället lägga ut lite skisser på hur jag har tänkt. Fotonacollagen är inspiration och modellen är väldigt grova drag. Siluetten av husen är tagen av en Hälsingegård men med betydligt högre takhöjd.

I nästa inlägg ska jag lägga ut foton på mina klasskamraters modeller. Jag är riktigt stolt över mina klasskamraters bedrifter! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar